Trassellampa i egen tappning

Har länge velat ha en trassellampa, eller Härva som dom kallas i äkta tappning.
Vaknade en lördagsmorgon och kände att nu var det dags.
Vill docj inte betala flera tusenlappar, så det får bli en hemma gjord.

Ut och leta badbollar, vilket inte var så lätt då den säsongen är för långt bort.
Som tur var fick jag låna två stycken som redan var nerkladdade av allt lim som behövs ;)

Många och då menar jag många timmar senare så blev dom! klara. Gjorde två stycken att
ha ovanför köksbordet.

Vi är rätt nöjda. Har dock inte riktigt bestämt mig för var i lampan glödlampan ska sitta.
Kanske blir det lite mer mitt i framledes..

  

 

Redan inhandlat lime för sommarens lampor :)


Hur gör man trassellampor då?:

Räkna med nästan en förpackning(200 m) på en badboll som är ca 41 cm idiameter
och ganska så mycket lim.
Låt papperssnöret ligga i limmet så det blir ordentligt "limmigt"



Börja sedan vira runt badbollen, se till att det blir jämt fördelat.
det är lite trixigt och väldigt kladdigt :)



Låt sedan bollen ligga och torka i ca 3 dygn.
Den ska vara hård.
Sedan är det bara att ta saxen och klippa upp ett hål upptill.
Dels för att kunna få ut badbollen och för att kunna ha lampfästet där.
Beroende på hur stor glödlampa du vill ha så anpassar du hålet därefter.



Sedan är det bara att börja släppa ut luften och försöka trycka loss badbollen
från snörerna.
När badbollen är borttagen får man börja ta bort limrester
i hålen som är.

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Marie Andersson

Dom blev ju jättesnygga.....vad är det för sorts snöre och var köper man det?



Marie

2011-03-21 @ 15:44:32
Postat av: Siri

Du köper snörerna på panduro eller närmsat hobbyaffär. Det är papperssnören, men man kan använda sig av garn också om man vill..

Tack för komplimangen!

2011-03-21 @ 16:15:01
URL: http://inredmera.blogg.se/
Postat av: Charlotte Hultdin

Nu bleb jag riktigt impad och även inspirerad...oj va fina dom blev

Charlotte

2011-03-21 @ 17:07:35
Postat av: LindaH

Så snyggt! kopierar denna länk å visar min arbetkollega. Duktiga du!

2011-03-21 @ 19:40:56
URL: http://lindaisy.blogg.se/
Postat av: Ewa

Kanon snygga! Kreativt & duktigt gjort!

2011-03-21 @ 20:07:39
Postat av: Anita

Jättesnygga!!! Har sett liknanade, men jag tycker dina är betydligt bättre :)

Tack för dina inspirerande inlägg!

2011-03-22 @ 07:10:03
Postat av: pysseliten

snyggt byggt :) Men vad är det för tjockt garn ??

2011-03-24 @ 22:04:45
Postat av: Camilla

jösses vilka fina trassellampor!! Hittade just till din blogg och blev så glad att se dina lampor, exakt sådana vill vi ha till vårt nya hus!! Vet inte riktigt om jag vågar mig på att tillverka själv ifall tålamodet tryter... ;) Ha en skön söndag!

2011-04-24 @ 21:53:33
URL: http://norrena.blogspot.com
Postat av: Madelen

Hej!

Har oxå börjat tillverka trassellampor för fulla muggar :) Men vart har du köpt själva fästanordningen, dvs det man sätter glödlampan i???

2012-03-07 @ 12:46:38
Postat av: Jenny

Riktigt snyggt! Min svärmor har något liknande inköpt på Ullared och de är ju så snygga men man undrar hur du får själva lampanordningen att sitta fast i bollen?

2012-03-08 @ 19:10:07
URL: http://bellismamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0